A Black Friday (magyarul fekete péntek) a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek november 23-29. közé esik.

black-friday-promocio-2016-senseofbeauty-hu

1966. január — „Fekete péntek” nevet adta a Philadelphiai Rendőrség a hálaadást követő napnak. Azonban ez nem egy kedveskedő név. A fekete péntekkel indul meg a karácsonyi bevásárlószezon, ami hatalmas dugókkal, a belvárosi boltokhoz siető vásárlók miatt tömött járdákkal jár. A kifejezés Philadelphiából ered, és a sűrű forgalomra utal. Újabban a kereskedők és a média inkább arra utal a kifejezéssel, hogy a kereskedők ekkor kezdenek a pirosból (a veszteség színe a könyvelésben) átmenni a feketébe (vagyis nyereséget termelni).

A fekete péntek nem hivatalos szünnap, de sokan szabadnapotvesznek ki erre a napra (a kereskedelemben és a bankszektorban dolgozók kivételével), és ez megnöveli a lehetséges vásárlók számát. A kereskedők már gyakran hetekkel korábban elkészítik a karácsonyi dekorációt. Sok kereskedő igen korán kinyit: többségük reggel 5 órakor, de akár még korábban. Vannak nagyobb áruházláncok (mint például a Sears, a Best Buy, a Macysés a Walmart), amelyeknek egyes egységei 0 órakor nyitnak és csak 24 óra múlva, éjfélkor zárnak be. Nyitáskor a kereskedők rendkívül alacsony (akár önköltség alatti) árakat szabnak, amellyel igyekeznek a tömegeket a boltjaikba vonzani. Habár a fekete péntek, mely a hálaadást követő első nyitvatartási nap, már legalább 1924, az első modern Macy’s Thanksgiving Day Prade óta a karácsonyi bevásárlószezon nemhivatalos kezdete, a „Black Friday” kifejezés csak az 1960-as években jelent meg.

black-friday-illustrations-senseofbeauty-hu

A sajtó gyakran az év legnagyobb kiskereskedelmi forgalmát hozó napként utal a fekete péntekre, azonban ez nem mindig van így. Habár egyike a legforgalmasabb napoknak a vevők számát tekintve,a tényleges eladási forgalmat nézve 1993 és 2001 között csak az ötödik-tizedik helyezettnek számít. Mindenesetre 2002-ben és 2004-ben második, 2003-ban és 2005-ben pedig a legforgalmasabb nap volt. Az Egyesült Államokban az év legnagyobb forgalmát bonyolító nap mind a vevők számát, mind a bevételt tekintve szokásosan a karácsonyt megelőző szombat.

balck-friday-sense-of-beauty-shop

A városokban megszokott a nagy leértékeléssel nyitó üzletek előtt órák hosszat várakozó emberek sora. Amikor bejutnak, a vásárlók lerohanják a boltot és amit tudnak, megragadnak, mivel a legvonzóbb termékekből rendszerint csak néhány darab van. Mindez időnként sérülést, olykor halált is okoz: 2008-ban (akkor november 28-ára esett a fekete péntek), egy bolti alkalmazottat halálra tapostak az egyik New York-i Walmart üvegajtaját az öt órai nyitás előtt percekkel beszakító vásárlók; egy kismamát ugyanitt kórházba kellett szállítani. Ugyanezen a napon két ember meghalt, amikor vásárlók két csoportja között kialakult vita lövöldözésbe torkollott.

black-friday-illustrations-1-senseofbeauty-hu

A játékok és elektronikai cikkek a legkeresettebbek, így leginkább ezeket akciózzák. Míg ez sokakat vonz, másokat elriaszt a hatalmas tömeg, és inkább otthon maradnak. A helyi sajtó általában bemutatja a nyitás előtt felsorakozó, majd később a megvásárolt árukkal távozó vásárlókat. A fekete péntek hagyományosan a karácsonyi ajándékot vásárlókat célozza meg. Néhány különösen népszerű árucikket azért vásárolnak meg az ilyenkor szokásos nyomott áron, hogy később eladhassák (többnyire az interneten keresztül). Forrás: vikipedia.hu

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.